Dry Needling

# Behandeling bij triggerpoints

Dry Needling

Dry Needling lijkt veel op acupunctuur. Bij klassieke acupunctuur en bij Dry Needling worden namelijk vergelijkbare naalden gebruikt. Maar er zijn wel grote verschillen. Zo worden bij acupuntuur vaak meerdere naalden gezet die energiepunten aanprikken. Bij Dry Needling gebruikt de fysiotherapeut maar één naald tegelijk en prikt daarbij triggerpoints aan.

Triggerpoints zijn pijnlijke en verharde plekken die zich vormen als spieren te gespannen zijn. De patiënt heeft daarbij last van stijfheid en vaak van acute, of zelfs chronische spierpijn. Een triggerpoint is een verkrampt plekje in de spier en kan naast lokale drukpijn ook vaak uitstralende pijn veroorzaken. Daarnaast kunnen bewegingsbeperkingen in de bijbehorende gewrichten voordoen.

Een triggerpoint kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan een triggerpoint acuut ontstaan door bijvoorbeeld een verkeerde beweging of een ongeval, maar ook chronisch zijn door een langdurig verkeerde houding.

Door een gesprek en gericht onderzoek zal de fysiotherapeut de klachten eerst analyseren. Die onderzoekt daarbij de spieren die de pijn zouden kunnen veroorzaken. In die spieren zoekt hij of zij voornamelijk naar de triggerpoints. Die punten worden gevonden en gedeactiveerd via gericht aanprikken met een naaldje. Daarna raken de spieren snel en langdurig ontspannen. De fysiotherapeut zal vaak meerdere spieren behandelen. Soms zijn ook meerdere sessies noodzakelijk.

Van het inbrengen van de naald voelt de patiënt nagenoeg niets. Als de fysiotherapeut de triggerpoint aanprikt, kan het zijn dat de spier zich even kort aanspant. Vervolgens wordt de spier soepeler en wordt de beweeglijkheid vergroot, waardoor de bekende pijn direct al minder kan zijn.